In 2009 besloten mijn vriendin en ik onze eerste hond aan te schaffen. Onze zoektocht naar een geschikte gezinshond met toch de nodige pit bracht ons bij golden retriever kennel ‘Flying Kangaroo‘, uit Schoten. We waren beiden op slag verliefd op het zachte karakter, de gehoorzaamheid en het uiterlijk van de honden en besloten een pup aan te schaffen. Op 11/8/2009 werd onze eerste golden ‘Flying Kangaroo Ighor‘, een reu, geboren.


Vermits we beiden een gehoorzame hond wensten, besloten we om met Ighor naar de hondenschool te gaan. Van nature zijn golden retrievers apporteerhonden, gebruikt voor de jacht, hierdoor kozen we voor jachthondenschool ‘De Gouden Jachthoorn’ te Zichem en private lessen bij de fokkers van Ighor. De microbe van trainen en werken met honden sloeg vrij snel toe waardoor ik op avondschool (Syntra) de cursus ‘Hondeninstructeur’ en ‘Hondenfokker’ aanvatte. Ighor deed het intussen erg goed op de trainingen, maar al snel had ik door dat het niet enkel een leerschool was voor mijn hond, maar in de eerste plaats voor mezelf. Ik zocht dan ook naar meerdere trainingsmethodes, -plaatsen en instructeurs die me de kneepjes van het voorjagen bijbrachten (en nog steeds brengen).
Ook mijn vriendin wou kunnen werken met een hond, waardoor we de op zoek gingen naar een 2e pup. Gezien de lovende kritieken en goede prestaties van Ighor (en uiteraard zijn geweldige karakter) kozen we een volledig andere stamboom dan Ighor om in de toekomst de combinatie van beiden te maken. De zoektocht naar de 2e pup bracht ons in Geldern (Duitsland) bij kennel ‘
Gundog’s Choice‘. Op 22/9/2010 werd onze 2e golden ‘
Gundog’s Choice Chess‘, een teef, geboren.
De combinatie van onze beide honden, Ighor en Chess, bezorgde ons op 20/07/2014 een eerste eigen nestje met 3 pups: 2 teefjes en 1 reu. Uit dit nestje hielden we (uiteraard) zelf een pupje bij…
‘Copperlake Ninja’






Een hondeninstructeur geeft instructie aan honden en geleiders, met als doel te komen tot gehoorzaamheid en sociaal gedrag. Dat u hiervoor een ruime bagage aan kennis van de hond, pedagogie en praktijkervaring voor dient te hebben dient geen betoog.
Tijdens deze opleiding werd me de kans geboden om zowel de theoretische kennis onder de knie te krijgen alsook om stap voor stap de nodige praktijkervaring op te doen.
Programma:
Elementaire kynologie
DEEL 1: GEDRAG
- Domesticatie van de hond.
- Gedragsontwikkeling.
- Communicatie.
- Inwendige factoren die het gedrag beïnvloeden.
- Uitwendige factoren die het gedrag beïnvloeden.
- Leerprocessen
DEEL 2: ANATOMIE EN FYSIOLOGIE
- Algemene begrippen.
- Huid.
- Zintuigen: oog, oor, neus.
- Buikholte: spijsverteringsstelsel, urinair stelsel,, voortplantingsstelsel.
- Borstholte.
- Zenuw- en bewegingsstelsel: skelet, spierstelsel, gewrichten, zenuwstelsel.
DEEL 3: KYNOLOGIE
- Bouw en uitzicht & Kynologische uitdrukkingen.
- De rassenkennis.
- Organisatie van de kynologie in België.
ELEMENTAIRE VERZORGING
DEEL 1: PREVENTIE & HYGIËNE, ZOÖNOSES, IDENTIFICATIE EN EHBO
- Preventie en hygiene.
- Zoönosen.
- Identificatie.
- EHBO in functie van de hond.
- EHBO in functie van de ondernemer, het personeel en de klant.
DEEL 2: VOEDING
- Kennen van hoofdbestanddelen van de voeding.
- Onderscheid kunnen maken tussen marketing en wetenschap i.v.m. voeding ; invloed van de industrie.
- Samenstelling van de voeding : biochemisch en scheikundige samenstelling, begrijpen.
DEEL 3: DAGELIJKSE VERZORGING
- Omschrijven op welke wijze ogen, oren, nagels en tanden correct en deskundig worden gecontroleerd en verzorgd.
- Dagelijkse basisverzorgingen : borstelen, kammen en klitvrij-houden (uitvoeren van deze dagelijkse basisverzorgingen).
- Gereedschappen en materialen.
PEDAGOGIE EN DIDACTIEK
DEEL 1: PEDAGOGIE
- Eigenschappen van een goede geleider.
- Vereisten bij het goed lesgeven.
- Belangrijke aandachtspunten.
- Opvoedkundige raadgevingen.
- Het leiden van een les.
- Aantrekkelijkheid van een les.
- Fouten voorkomen en verbeteren.
- Het bevel.
- Wetenswaardigheden.
- Meest voorkomende fouten.
- Wat is een lesvoorbereiding.
- Uit welke delen bestaat een lesvoorbereiding.
- Uit welke delen bestaat een les.
- Aandachtspunten bij de lesvoorbereiding.
- Inhoud van de lessen.
- Klassenprogramma‘s.
- Overgangstesten.
- Praktische informatie / Voorbeelden van lesvoorbereiding.
- Wat is pedagogie.
DEEL 2: DIVERSE LEERMETHODES
- Clickermethode.
- De halsband in al zijn verschijningsvormen.
- Hoe de diverse halsbanden gebruiken.
- Werken met een stropketting.
- Fisher-disks.
- Shaping.
- Time-out.
- Diverse andere hulpmiddelen.
DEEL 3: COMMUNICATIEMANAGEMENT
- Interviewtechnieken: – gesprekstechnieken – communicatie.
- Lichaamstaal: – opmerken en begrijpen – kalmerende signalen – dreigende signalen.
DEEL 4: DIVERSE DISCIPLINES
- Het gehoorzaamheidsprogramma.
- Agility.
- Fly-Ball.
- Ringsport.
- Mondioring.
- GHP.
- ECU.
- Het voorbrengen van een hond op tentoonstellingen.
- Canicross.
- Dogdancing.
- Handling.
DEEL 5 : WETGEVING, REGLEMENTERING, VERGUNNINGEN EN VERZEKERINGEN
- Bevoegde ministers en controle-instanties op gemeentelijk, Vlaams en federaal niveau Rechten en plichten bij controles.
- Wet op dierenwelzijn: KB 17/02/1997.
- Decreet op de ruimtelijke ordening: bouwvergunning.
- Vlarem-wetgeving: milieuvergunning: soorten en procedures.
- Identificatie van dieren.
- Verzekeringen 2.
PRAKTIJK: TRAININGSVAARDIGHEID EN LESOPBOUW
Volgende oefeningen worden – eerst individueel en later in kleine groepjes – ingeoefend:
- Aandachtsoefening: belang – hoe aanleren – praktijkoefeningen.
- Volgoefening: belang – hoe aanleren – praktijkoefeningen.
- Eenvoudige richtingsveranderingen.
- Houdingen: belang – hoe aanleren – praktijkoefeningen.
- Complexe richtingsveranderingen.
- Werken op meerdere rijen.
- Initiatie apport.
- Initiatie voedselbeheersing.
- Initiatie ter plaatse blijven.
- Initiatie voorstellen van de hond.
- Initiatie komen naar de baas..
PRAKTIJK: STAGE HONDENINSTRUCTEUR
De stage wordt opgebouwd vanuit observatie-opdrachten. Geleidelijk aan ga je over tot eigen ervaringen en doe-opdrachten. Stageduur Minimum 80u, waarvan 68u effectieve stage en 12u klassikale bespreking. In concreto betekent dit je 34 effectieve lessen moeten voorbereiden, zelf geven en evalueren. Deze stage mag alleen in een erkende hondenschool plaatsvinden.
Honden zijn wellicht de favoriete huisdieren van de mens. Door de grote vraag naar een met zorg verkregen “fokprodukt” wordt het toevallig dekken van honden en het amateurisme en improvisatie van vroeger, niet meer op prijs gesteld. Terecht!
De opleiding tot hondenfokker biedt me de garantie dat fouten worden vermeden of onnodige teleurstellingen bij het fokken van honden worden opgelopen.
Programma:
Elementaire kynologie
DEEL 1: GEDRAG
- Domesticatie van de hond.
- Gedragsontwikkeling.
- Communicatie.
- Inwendige factoren die het gedrag beïnvloeden.
- Uitwendige factoren die het gedrag beïnvloeden.
- Leerprocessen
DEEL 2: ANATOMIE EN FYSIOLOGIE
- Algemene begrippen.
- Huid.
- Zintuigen: oog, oor, neus.
- Buikholte: spijsverteringsstelsel, urinair stelsel,, voortplantingsstelsel.
- Borstholte.
- Zenuw- en bewegingsstelsel: skelet, spierstelsel, gewrichten, zenuwstelsel.
DEEL 3: KYNOLOGIE
- Bouw en uitzicht & Kynologische uitdrukkingen.
- De rassenkennis.
- Organisatie van de kynologie in België.
ELEMENTAIRE VERZORGING
DEEL 1: PREVENTIE & HYGIËNE, ZOÖNOSES, IDENTIFICATIE EN EHBO
- Preventie en hygiene.
- Zoönosen.
- Identificatie.
- EHBO in functie van de hond.
- EHBO in functie van de ondernemer, het personeel en de klant.
DEEL 2: VOEDING
- Kennen van hoofdbestanddelen van de voeding.
- Onderscheid kunnen maken tussen marketing en wetenschap i.v.m. voeding ; invloed van de industrie.
- Samenstelling van de voeding : biochemisch en scheikundige samenstelling, begrijpen.
DEEL 3: DAGELIJKSE VERZORGING
- Omschrijven op welke wijze ogen, oren, nagels en tanden correct en deskundig worden gecontroleerd en verzorgd..
- Dagelijkse basisverzorgingen : borstelen, kammen en klitvrij-houden (uitvoeren van deze dagelijkse basisverzorgingen).
- Gereedschappen en materialen.
Hondenfokker
DEEL 1: ERFELIJKHEID EN STAMBOMEN
- Celleer.
- Erfelijkheidsleer.
- Stambomen.
- Stamboomonderzoek en foksystemen.
- Beperken van genetische defecten.
- Bewegingsleer.
DEEL 2: VOORTPLANTING EN VERLOSKUNDE
- Geslachtsstelsel van de reu.
- Anatomie: uitbreiding en verdieping basismodule “elementaire kynologie”.
- Spermavorming.
- Afwijkingen.
- Venerische ziektes.
- Bevruchting.
- Onvruchtbaarheid.
- Castratie en chemische castratie (zie ook basismodule “elementaire kynologie”).
- Geslachtsstelsel van de teef
- Anatomie: uitbreiding en verdieping basismodule “elementaire kynologie”.
- Vruchtbaarheidscyclus.
- Voortplanting en hormonen.
- Bevruchting.
- Correcte dektijdstip.
- Onvruchtbaarheid.
- Oestrusinductie.
- Ongewenste dekking en abortus.
- Dracht.
- Schijnzwangerschap.
- Partus.
- Dystocie.
- Puerperale stoonissen.
- Pups
- Verzorging pups: huisvesting, beweging, preventie, zindelijkheid….
- Immuniteit: vaccinatie- en ontwormingsschema.
- Ziektes en aangeboren afwijkingen.
- Hygiëne bij de fokker
- Van de inrichting.
- Tijdens de dekking, partus en puerperaal.
DEEL 3: PUPPYGEDRAG IN FUNCTIE DE FOKKERIJ
- Socialisatie: het belang ervan gedurende de eerste 8 à 10 weken.
- Het verband socialisatie en huisvesting.
- Typisch gedrag van de volwassen teef ten opzichte van de pups en omgekeerd.
- Puppytest: definitie en toepassing.
DEEL 4: ALGEMENE INRICHTING VAN DE FOKKERIJ
- Inrichting van de fokkerij.
- Klantenservice en planning.
- Verzekering, wetgeving en vergunningen.
DEEL 5 : VOEDING